Čtvrtý ročník:
V nástroji pro řízení výuky předává výsledky své práce v podobě souboru či multimediálního záznamu.
V běžné výuce řeší problémy a úkoly předané učitelem i prostřednictvím digitálních technologií.
Uvádí příklady, jak mohou digitální technologie pomáhat.
Pátý ročník:
V nástroji pro řízení výuky spolupracuje ve skupině spolužáků nad sdíleným obsahem na práci zadané učitelem.
I mimo běžnou výuku využívá digitální technologie v navrženém postupu, kterým řeší předané problémy a úkoly.
Na příkladech z okolí ukazuje, jak digitální technologie zlepšují život.
Čtvrtý ročník:
U školní digitální techniky respektuje nastavenou úroveň zabezpečení v používaných zařízeních.
Ve školním vzdělávacím prostředí samostatně:
u přidělených uživatelských účtů mění svá hesla;
rozšiřuje o nové nástroje, výhradně však s využitím přidělených přihlašovacích údajů.
Pro zajištění osobního bezpečí v rámci školní komunikace a sdílení nepředává osobní a citlivé informace a multimediální záznamy, ať už své nebo ostatních.
Uvědomuje si existenci digitální stopy a rozšiřování jejího obsahu ať už aktivitami vlastními nebo jiných osob.
Pro zajištění vlastního zdraví při práci se školní digitální technikou dodržuje základní hygienické návyky.
V rámci ochrany zdraví ostatních nenabádá vrstevníky/spolužáky k neúměrnému užívání digitální techniky ani k porušování věkového omezení.
V úvodním týdnu školního roku je seznámen s řády a pravidly školy se zaměřením na užívání osobního vzdělávacího prostředí při výuce.
Při digitální tvorbě a sdílení nepřebírá digitální díla jiných a nevydává je za své.
Při digitální komunikaci a sdílení v osobním vzdělávacím prostředí se v digitálním písemném projevu nevyjadřuje vulgárně a aktivně brání šíření pomluv či nevhodného obsahu o spolužácích.
Pátý ročník:
Pro zajištění osobního bezpečí si uvědomuje úskalí ochrany osobních dat při pořizování a předávání digitálních záznamů během vzdělávání.
Pro zajištění bezpečnosti ostatních s využitím školních pravidel a řádů oznamuje podezření na porušování ochrany osobních údajů během vzdělávání.
V rámci digitální stopy:
zkontroluje tu svou veřejně dostupnou a nedělá vědomě kroky, které zanechávají nevyžádanou digitální stopu;
uvědomuje si, že digitální svět mapuje jeho aktivity i bez autorizace a to prostřednictvím používané digitální technologie.
Pro zajištění vlastního zdraví:
nekomunikuje s vrstevníky, které osobně nezná;
opouští komunikaci s vrstevníky, které mohou vést ke kyberšikaně.
V rámci ochrany zdraví ostatních nenabádá:
ke komunikaci s vrstevníky, kteří jej osobně neznají;
ke komunikaci, která by mohla přerůst v kyberšikanu.
V úvodním týdnu školního roku je seznámen s řády a pravidly školy se zaměřením na užívání školní digitální infrastruktury a osobního vzdělávacího prostředí při vzdělávání i mimo výuku.
Při digitální tvorbě a sdílení u přebíraných digitálních děl uvádí zdroje.
Při digitální komunikaci a sdílení v osobním vzdělávacím prostředí nepořizuje záznamy v rozporu s ochranou osobnosti.
Čtvrtý ročník:
Při práci s digitálními médii:
pro potřebu vzdělávání dává přednost těm doporučeným od učitele;
v závislosti na hledaných informacích a komunikaci využívá různé druhy;
zdůvodní, kterým dává přednost a proč;
popíše jejich vliv na život jeho i spolužáků, zvláště pak u sociálních sítí.
U sociálních sítí vysvětlí roli skupin a na příkladech uvádí, podle jakých kritérií je vybírá a za jakých okolností je opouští.
U mediálních sdělení:
třídí minimálně dle potřeby vzdělávání, jeho zájmů a na ty ostatní;
bere v potaz digitální medium, které jej poskytlo;
v případě pochybností jej ověřuje i z jiných zdrojů.
U poskytnutých informací vyhodnocuje důležitost a užitečnost.
Pátý ročník:
Při práci s digitálními médii:
určuje, jaké mediální produkty/nástroje převažují a čím jsou pro uživatele přitažlivé;
popíše jakým způsobem to které médium vytváří u něj a spolužáků návyky směřující k opětovným návštěvám.
U sociálních sítí na příkadech popíše nástroje, které stimulují uživatele k opakovaným návštěvám.
U mediálních sdělení odlišuje:
uvádění faktu a vyjádření názoru.
zda vyvolání emocí je spojeny především se slovy nebo s obrazem.
U poskytnutých informací:
třídí podle digitálního media, mediálního sdělení a míry důležitosti a užitečnosti;
nachází přímé i nepřímé výzvy k rizikovému jednání;
podle míry vyvolávání emocí si je ověřuje i z jiných zdrojů.