Čtvrtý ročník:
V rámci interpretace dat intuitivně odlišuje data od informací.
V rámci datových modelů odlišuje textový, tabulkový a grafický model.
Pátý ročník:
V rámci interpretace dat předložená data přetváří do informace a naopak z informací vybere důležitá data a vztahy mezi nimi.
V rámci datových modelů:
z předpřipraveného modelu identifikuje objekty a vztahy mezi nimi;
převede jemu známou realitu do vhodného textového, tabulkového nebo grafického modelu.
Popíše základní rozdíly mezi kódováním a šifrováním dat.
Pomocí pravidel předložených učitelem kóduje/dekóduje a šifruje/dešifruje data.
Intuitivně vnímá principy strojového učení.
Pod vedením učitele pokládá dotaz doporučené generativní umělé inteligenci.
Čtvrtý ročník:
V doporučeném správci souborů v rámci osobního úložiště samostatně ukládá práci svou nebo přidělenou učitelem ve formě souborů, které s časovým odstupem otevře pro další úpravu.
Odlišuje dva základní systémy pro správu dat - souborový a informační/databázový.
Na příkladech uvádí využití souborového nebo informačního systému.
Znázorní schéma osobní sítě (v domácnosti, na dovolené apod.) včetně jejího napojení na internet, přičemž pojmenuje digitální zařízení zajišťující propojení.
Pátý ročník:
V doporučeném správci souborů:
spravuje složky;
přistupuje k místním i sdíleným složkám a spravuje je;
přistupuje k místním i sdíleným souborům, vytváří je, otevírá a ukládá pod stejným i jiným názvem;
přejmenovává a přesouvá.
U souborového systému využívá cestu pro popis umístění souboru ve stromové struktuře.
U známého informačního systému:
určí jeho účel a příklady užití;
určí jeho základní položky především v souvislosti s možnostmi vyhledávání;
najde požadovaný záznam.
U předpřipravené evidence dat opravuje v záznamech data nerespektující pravidla evidence.
U školní digitální infrastruktury:
vysvětlí roli administrátora a uvádí příklady jeho výhradního oprávnění k aplikacím a službám operačního systému;
rozpozná chybový stav a ví, jak postupovat.
Čtvrtý ročník:
Při řešení problémů pomocí programování odhadne správnou posloupnost kroků.
V blokově orientovaném prostředí pro ovládání postavy nebo robota převádí sestavenou posloupnost příkazů do programu a následně program ladí.
V blokově orientovaném prostředí pro ovládání robota nahraje předaný program a ověřuje, jak jej robot vykonává a tím plní stanovený úkol.
Pátý ročník:
Při řešení problémů programováním:
rozumí základním příkazům pro krokování, cyklus a podprogram;
intuitivně vnímá objekty, jejich vlastnosti a události;
navrhne posloupnost příkazů s využitím cyklů a podprogramů (vlastních i předaných), vyhledá v ní chyby a opraví je.