Čtvrtý ročník:
U digitální techniky a jejího základního programového vybavení:
pojmenuje části počítačů a popíše, jak spolu souvisí;
pojmenuje jednotlivá digitální zařízení, se kterými pracuje a vysvětlí, k čemu slouží;
vysvětlí rozdíl mezi technickým a programovým vybavením a pro svou práci používá doporučené aplikace.
U školní počítačové sestavy:
přepne se mezi znakovými sadami a napíše znaky z anglické znakové sady;
zdokonaluje techniku a rychlost psaní;
tiskne.
V grafickém uživatelském prostředí počítače a vzdělávacím prostředí:
založí portfolio svých digitálních materiálů a pod vedením dospělé osoby v něm své materiály spravuje;
využívá nejčastěji užívané klávesové zkratky.
Při svém vzdělávání využívá i mimo výuku různé druhy aplikací a nástrojů.
Pátý ročník:
U digitální techniky a jejího základního programového vybavení:
rozumí nezbytnosti a účelu operačních systémů;
seznámí se s různými variantami operačních systémů;
adekvátně svému věku reaguje na odlišnosti v ovládání jím využívaných variant operačních systémů.
U školní počítačové sestavy rozpozná chybový stav a ví, jak postupovat.
V grafickém uživatelském prostředí počítače a vzdělávacím prostředí:
samostatně spravuje portfolio svých digitálních materiálů;
při používání oken upravuje vzhled více oken a přepíná mezi nimi, v závislosti na spuštěné aplikaci či nástroji využívá ovládací prvky okna;
při používání dialogů mění chování aplikace a zadává jimi příkazy;
zautomatizuje používání známých klávesových zkratek a podle svých potřeb využívá další.
Čtvrtý ročník:
Při práci s prohlížečem webových stránek:
na zobrazené stránce vhodným nástrojem dohledá informaci;
v rámci svého digitálního portfolia spravuje seznam odkazů na zdroje informací.
Při získávání digitálních informací pokládá vhodný dotaz i pomocí záznamu vlastního hlasu.
Ve vzdělávacím prostředí:
posílá poštovní zprávy více adresátům najednou;
přikládá k textovým zprávám přílohy v podobě souboru či multimediálního záznamu.
U digitálního obsahu sdíleného učitelem ve vzdělávacím prostředí:
samostatně pracuje v reálném čase i s časovým odstupem;
reaguje na komentáře učitele.
Pátý ročník:
Při práci s prohlížečem webových stránek využívá různé vyhledávače na internetu.
Při získávání a ověřování digitálních informací:
odlišuje mezi vyhledáváním textu, obrazu, zvuku a videa;
uloží je do osobního úložiště.
Ve vzdělávacím prostředí:
běžně pracuje s textovými zprávami v reálném čase (chat) i s časovým odstupem (pošta);
v rámci svého digitálního portfolia spravuje své textové zprávy a kontakty.
U svého digitálního obsahu ve vzdělávacím prostřed nastavuje sdílení spolužákům a učitelům.
Čtvrtý ročník:
U souboru s rastrovou grafikou:
intuitivně vytváří úsečky i interaktivní křivky;
tiskne jej.
Formátuje odstavec uspořádáním dat do číslovaného nebo nečíslovaného seznamu.
Na dokument nahlíží a tiskne jej.
Při sestavení prezentace:
založí nový soubor pro prezentaci;
přidává, odebírá, odstraňuje a mění pořadí snímků.
Při práci s obsahem snímku kombinuje text, tvary, obrázky, videa a zvuk, upravuje je a mění pořadí.
Vytvoří nový obrazový záznam, zobrazí jej a vhodném nástroji jej upraví.
Vytvoří nový zvukový záznam a přehraje jej.
Vytvoří nový video záznam a sleduje jej.
Pátý ročník:
U souboru s rastrovou grafikou:
u vložených tvarů intuitivně určuje jejich překryvy (pořadí);
vybírá jeho část a upravuje jeho vlastnosti (posouvá, duplikuje, překlápí a otáčí);
tiskne jej.
Do textu vkládá uspořádaná data pomocí tabulky.
Při práci s obsahem snímků využívá odkaz na jiný objekt.
U sestavené prezentace volí různé způsoby tisku a tiskne ji.
Multimediální záznamy začleňuje do jiného digitálního díla.
Založí nový soubor pro tabulkový procesor a vytvoří jednoduchou tabulku a formátuje ji.