Naše výstupy

⚿ označuje zdroj přístupný jen editorům a partnerům

Složky s přípravami do výuky

Regionální rámec digitálního vzdělávání

Nabízíme pro inspiraci a prostudování ucelený dokument, na kterém dva roky pracovalo přes dvacet učitelek a učitelů z více než deseti škol na Hranicku. Obsahuje tematické plány pro výuku informatiky i ročníkové plány pro rozvoj digitální kompetence od 1. po 9. ročník.

Nutno poznamenat, že dokument vymezuje naši představu o stavu nejdříve ve školním roce 2025/2026. Jsme však přesvědčeni, že stanovení dosažitelného dlouhodobého cíle s přiblížením cesty pomáhá lépe vymezit krátkodobé cíle a potřebné výstupy.

Od informatiky přes digitální kompetence po ročníkové plány.pdf

Digitální kompetence

V rámci regionu vycházíme z metodického materiálu Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání, aktualizovaného v roce 2023 a ten přetváříme do mapy pokroku po jednotlivých ročnících. 

Ten rozvíjíme do šesti kompetenčních okruhů - Ovládání digitálních technologií a jejich běžné užívání, Správa a sdílení digitálního obsahu + digitální komunikace, Tvorba digitálního obsahu a vyjádření pomocí něj, Efektivní využívání digitálních technologií při práci, Vliv digitálních technologií na společnost, Bezpečnost a etika v digitálním světě.

Mapa pokroku v digitálních kompetencích pro základní vzdělávání (MAP III)
Profil digitálně kompetentního třeťáka
Profil digitálně kompetentního páťáka

Informatické myšlení

V rámci regionu vycházíme z dohody, že výuka předmětu Informatika bude v rámci tzv. přechodového období nabízet 40% své hodinové dotace pro podporu digitální kompetence a 60% hodinové dotace pro nový vzdělávací obsah oboru Informatika.

Pro tento účel jsem uzpůsobili čtyři tematické celky - Data, informace a jejich zpracovávání, Programování a robotika, Ovládání digitálních technologií a jejich běžné užívání, Tvorba digitálního obsahu.

TP informatiky 4+5 - přechodné období (MAP IV)
Mapa pokroku v informatice pro základní vzdělávání (MAP III)

Ekosystém digitálního vzdělávání

Školní digitální infrastrukturu vyvozujeme ze Standardu konektivity pro regionální školství, který je konsensuálním výstupem tří ministerstev (MŠMT, MMR a MPO). Aktuálně je také vhodné brát v potaz chystaný zákon o kybernetické bezpečnosti (viz portál NUKIBu), nicméně ten se v navrhované verzi netýká regionálního školství (viz infografika dotčených institucí).

Standard školního digitálního prostředí